Управління
освіти і науки
Чернігівської обласної
державної адміністрації
Чернігівський
обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені К.Д. Ушинського
Кафедра педагогіки, дошкільної та початкової освіти
Творча
робота
Організація повторення
навчального матеріалу
в початкових класах
Слухач курсів
підвищення кваліфікації
вчителів початкових класів
Музика Любов Павлівна
вчитель Березівської ЗОШ
І-ІІІ ст.
Талалаївського району
Термін навчання 08.02. – 19.02.
Науковий керівник
Лавріненко Лідія Іванівна
кандидат історичних
наук, доцент
Чернігів, 2016
Зміст
1. Вступ.
2. Дидактичні вимоги до
повторення виучуваного матеріалу.
3. Класифікація повторення.
4. Основні завдання вступного
повторення.
5. Рекомендації щодо організації
повторення.
6. Особливості поточного повторення.
7. Закріплювальне повторення та
його функції.
8. Завдання узагальнювального
повторення.
Список
використаних джерел
Додатки
В основі
педагогічного процесу лежить чітка послідовність і систематичність знань, умінь
і навичок, яких набувають учні відповідно до програмових вимог. Відомо, що
навіть найкращі і найефективніші засоби пізнавальної діяльності школярів не
дадуть належних результатів, якщо виучуваний матеріал не ґрунтуватиметься на
принципах систематичності і послідовності, на міцній основі раніше засвоєних
знань. Самостійне мислення учнів і їхня активна участь у засвоєнні знань стають
можливими тоді, коли кожне нове поняття, правило, закон, явище асоціюються з
відомим і пов'язуються з ним. Здійснюється це за допомогою повторення. Цей вид
навчальної роботи є однією з найважливіших ланок успішного здійснення якісного
засвоєння учнями знань, розвитку їхніх пізнавальних можливостей. Звичайно, для
ґрунтовного засвоєння учнями навчального матеріалу необхідне послідовне
застосування усієї системи дидактичних принципів, законів, закономірностей.
Однак, вважають вчені та педагоги, організація систематичного повторення є
однією з важливих умов ґрунтовного навчання, що зумовлює міцність засвоєння
знань. Саме завдяки повторенню учні спроможні усвідомити і міцно засвоїти
значні обсяги навчальної інформації, правильно встановити взаємозв'язки між
окремими елементами знань. Без правильно організованого повторення навчального
матеріалу неможливо його глибоко запам'ятати, точно і швидко відтворити.
Щоб повторення відповідало своєму призначенню, воно
неодмінно має задовольняти такі дидактичні вимоги:
1. Забезпечення настанови учнів до
роботи.
2. Стимулювання активності учнів у
процесі повторення.
3. Цілеспрямований добір і раціональне
планування матеріалу для повторення.
4. Врахування
індивідуально-психологічних особливостей школярів.
5. Попередження можливості утворювати
неправильні, помилкові зв'язки між блоками виучуваного матеріалу.
6. Правильне дозування і раціональний
розподіл повторень у часі.
7. Різноманітність форм, способів, методів та прийомів повторення.
8. Застосування різних видів повторення.
Проаналізувавши різні підходи до здійснення класифікації
видів повторення і виходячи з вимог до організації навчального процесу в
сучасній початковій школі, пропонується класифікація цього важливого
компонента навчальної діяльності молодших школярів, адаптовану до нової мети і функцій початкової освіти: 1)
вступне; 2) поточне: пояснювальне, супровідне, самостійне; 3) закріплювальне;
4) удосконалювальне: тренувальне, коригувальне,
поглиблювальне, узагальнювальне; 5) підсумкове.
Встановлено, що кожний із зазначених видів повторення
має свою мету. Однак усі види тісно пов'язані між собою і складають у
сукупності цілісну систему. Розглянемо особливості вступного повторення.
Відомо, що новий навчальний рік завжди розпочинається
з повторення матеріалу, який вивчався у попередньому класі. Необхідність
повторення на початку навчального року зумовлена тим, що учні за час літніх
канікул забувають частину набутих знань, які необхідні для опрацювання нового
матеріалу. Встановлено, що повторення на початку навчального року мобілізує
до активного процесу сприйняття, поновлює знання в пам'яті учнів і готує їх до
засвоєння нового програмового матеріалу на основі вивченого.
Цей вид повторення здійснюється як на спеціальних
вступних уроках, так і на кожному уроці, ставши його складовим елементом. Однак
вступне повторення особливо виправдовує себе на початку навчального року.
Отже, процес сприйняття і засвоєння нових знань на
основі попереднього досвіду, запасу знань та залежно від психічного стану
дітей у момент сприйняття називається вступним
повторенням, або аперцептивним (аперцепція) повторенням.
Слід
зауважити, що чим молодші учні, тим менше у них знань і досвіду, тим вагоміше
місце в педагогічному процесі повинна займати аперцепція.
Вчителі, які розуміють необхідність вступного повторення і створюють
умови для його проведення, як правило, досягають гарних результатів: учні швидко
відновлюють свої знання і навички, а це дає змогу успішно засвоювати новий
матеріал.
Таким чином,
аналіз педагогічної літератури і дослідницький досвід дозволяють сформувати
основні завдання вступного повторення, що здійснюється на початку навчального
року:
1. Перевірити стан знань, умінь і
навичок учнів, виявити та ліквідувати прогалини в них.
2. Психологічно підготувати школярів
до засвоєння нових знань з опорою на минулий досвід і наявні знання.
3. Актуалізувати здобуті раніше
знання для успішного і якісного усвідомлення нового матеріалу.
4. Активізувати способи мислительної
діяльності учнів.
5. Відновити та удосконалити способи
самостійного опрацювання навчального матеріалу.
6. Мобілізувати
учнів до активної навчальної роботи, пов'язаної із засвоєнням нових знань,
умінь і навичок.
Повторення на початку навчального року є основою для
запобігання прогалинам у знаннях, мобілізації сил та знань, активізації
мислення та діяльності учнів, успішного сприймання і міцного засвоєння нового
навчального матеріалу.
Рекомендації
вчителеві початкових класів щодо організації повторення
1. Щоб повторення було
цілеспрямованим, воно має бути обгрунтоване результатами контрольної роботи.
2. Чітко формулюйте тему і
мету повторення. Усвідомлення учнями завдань, мети повторення, розуміння
важливості та необхідності повторення мобілізує їх на подолання труднощів,
сприяє розвиткові їхньої волі й уваги, забезпечує продуктивність праці.
Свідоме повторення вимагає цілеспрямованості, глибини розуміння учнями одержаного
від учителя завдання. Зрозуміле й усвідомлене завдання стає для учнів близьким
і доступним, виконується з напруженням усіх сил і здібностей. Неусвідомлене
завдання учні виконують неохоче, повільно і неякісне.
3. Здійснюйте постійний
зв'язок теоретичних знань з їх застосуванням у практичній діяльності.
4. Намагайтеся забезпечити
інтерес і бажання учнів боротися за досягнення поставленої мети.
5. Аналізуючи результати
контрольної роботи для учнів, вказуйте не тільки на помилки, а й на досягнення
учнів. Вони повинні усвідомлювати свої конкретні прогалини і досягнення в
навчанні.
6. Враховуйте індивідуально-психологічні особливості
школярів.
7. Повторення слід проводити щоразу на новому рівні
складності, використовуючи поряд з відтворювальними й пошукові знання.
8. Щоб повторення було цілеспрямованим, насамперед
необхідно чітко визначити, що має бути з цього матеріалу засвоєне на рівні
навичок, умінь, а що — на рівні ознайомлення.
9. Забезпечуйте активність учнів у процесі повторення,
використовуючи для цього різні вправи, диференційовані завдання, міжпредметні
зв'язки, наочність, дидактичні ігри; завдання, які вимагають порівняння,
видозміни і перетворення навчального матеріалу, застосування здобутих знань для
пояснення нових фактів.
10. Ретельно добирайте матеріал для повторення.
Необхідно відбирати основний, істотний матеріал. До основних положень варто
повертатися неодноразово, а на цій основі будувати похідні положення, при
вивченні похідних положень щоразу у новому вигляді повторювати основні.
11. Щоб повторення було творчим процесом, застосовуйте
різноманітні форми, способи, методи та методичні прийоми організації
повторення.
Ці поради допоможуть учителеві організувати і
провести вступне повторення на уроках української мови, а тому спрямують його
діяльність на удосконалення знань молодших школярів.
У міру
нагромадження навчального матеріалу окремі його частини забуваються, що
призводить не тільки до зменшення загального обсягу сприйнятої і засвоєної
інформації, а й до недостатнього розуміння нового матеріалу, усвідомлення якого
тісно пов'язане з попереднім. Тому, як цілком слушно зазначається у
Національній доктрині розвитку освіти, актуальною є проблема інтенсивного
навчання учнів, розвитку в них пізнавальної активності, уміння мислити і самостійно
оволодівати новими знаннями.
У процесі засвоєння знань важливо дбати не тільки про
якість розумових операцій, а й про тривалість збереження в пам'яті результатів
праці, адже без міцних знань не може бути й мови про розвиток дитини: мислення
і пам'ять тісно взаємопов'язані. Серед засобів, які забезпечують міцність
знань, умінь і навичок, повторенню належить виняткова роль, оскільки воно
виконує незамінні функції у навчальному процесі: запобігає забуванню вивченого;
допомагає актуалізувати здобуті раніше знання для успішного і якісного
усвідомлення нового навчального матеріалу; дає змогу сформувати й удосконалити
практичні навички й уміння, уточнити і поглибити засвоєне, узагальнити і
систематизувати знання, виявити та ліквідувати прогалини у знаннях і вміннях
учнів.
-У дидактиці встановлено, що засвоєння
навчального матеріалу має концентрований характер, за якого знання переходять
у короткотривалу (оперативну) пам'ять, де інформація зберігається протягом
обмеженого інтервалу часу і лише частково переходить у довготривалу пам'ять.
Отже, більшість засвоєного навчального матеріалу поступово забувається. Тому,
щоб запобігти забуванню, необхідно перевести знання у довготривалу пам'ять,
тобто здійснити запам'ятовування, що вимагає організації різних видів повторення. Розглянемо
особливості поточного повторення. У
процесі сприймання нового навчального матеріалу учні повинні його усвідомити і
запам'ятати. Однак пояснення вчителя ще не забезпечує усвідомлення, осмислення
і запам’ ятовування учнями нових понять і термінів. Окремі з них частково
усвідомлюють пояснення, але запам'ятовують лише фрагменти з нього. Частина
дітей здебільшого зовсім не розуміє пояснення. У навчальному процесі молодших
школярів таке явище можна спостерігати досить часто, особливо у процесі
вивчення теоретичного матеріалу з української мови та математики. Тому на
етапі сприймання, усвідомлення і первинного запам'ятовування учнями нового
навчального матеріалу необхідно, крім інших способів, організовувати поточне
повторення.
Основне завдання поточного повторення — запобігти
забуванню вивченого, забезпечити тісний зв'язок нового навчального матеріалу з
раніше вивченим. На думку дослідників, поточне повторення за незначної затрати
сил і часу дає ефективніші результати, ніж інші види повторення. Цей вид повторення
застосовується, коли новий навчальний матеріал органічно поєднує в собі у тій
чи іншій формі елементи раніше вивченого, на яких акцентується увага учнів, або
коли з викладом нового матеріалу пов'язуються відповідні місця з раніше
опрацьованого. Залежно від цього, поточне повторення може бути пояснювальним
і супровідним.
До пояснювального повторення вдаються тоді, коли у
змісті навчального матеріалу є достатня кількість елементів старих знань, що
служать опорою для створення необхідних асоціацій. При пояснювальному
повторенні кожний наступний етап викладання охоплює щойно пройдені, але ще не
досить засвоєні елементи. Чим молодші учні, тим частіше потрібно застосовувати
пояснювальне повторення. Це забезпечує певну неперервність процесу, сприяючи
надійному просуванню учнів у знаннях.
Пояснювальне повторення потребує від учителя будувати
пояснення навчального матеріалу так, щоб основні його терміни, факти,
визначення повторювалися кілька разів через певні інтервали часу. Для цього
учитель повертається до цих елементів, повторюючи і висвітлюючи їх із нової
точки зору, у нових, змінених ситуаціях та комбінаціях.
Ефективним способом пояснювального повторення є
вступні вправи, які передбачають завдання на осмислення, усвідомлення і
первинне запам'ятовування понять, правил, законів, положень (логічні вправи);
та які є першими спробами застосувати ці правила на практиці у поєднанні з
поясненням, обгрунтуванням своєї відповіді (пробні вправи). Зазначені вправи
об'єднують такі мислительні операції, як порівняння, узагальнення,
систематизація.
Таким чином, уже під час
пояснення навчального матеріалу і виконання вступних вправ в учнів починають
вироблятися перші навички практичного застосування набутих знань, виучуваних
правил. Однак необхідно забезпечити подальшу роботу з вироблення і зміцнення
навичок і умінь, які почали складатися. З цією метою учитель застосовує вправи
на включення нових знань у систему раніше вивчених. До таких вправ належать завдання,
на основі яких у процесі багаторазового повторення відповідних дій чи
операцій на застосування
вивченого правила в учнів виробляються конкретні навички й уміння. Зазначені
вправи характеризуються вищим ступенем самостійності учнів у процесі їх виконання,
а також різноманітністю завдань. Виконання таких вправ, головним чином, організовується
на матеріалах, підготовлених авторами підручника, зокрема, на спеціально
дібраних словах, реченнях, текстах тощо. Враховуючи ступінь самостійності і
творчої ініціативи учнів, такі вправи можна проводити за зразком, за
інструкцією, за окремим завданням.
Отже, пояснювальне повторення сприяє
зацікавленості учнів навчальною роботою, концентрації, поглибленню й
удосконаленню основних знань.
Досить ефективним є і супровідне
повторення, яке застосовується, коли новий навчальний матеріал поєднується з
раніше вивченим і вимагає побіжного повторення попереднього. Супровідне
повторення є також ефективним і дає змогу подовжити процес відтворення
вивченого у різноманітних зв'язках, а також спонукає учнів до серйознішого
вивчення нового навчального матеріалу. Супровідне повторення тим
результативніше, чим органічніше і логічніше пов'язане вивчення нового і
повторення старого матеріалу, чим більше використовуються способи зіставлення,
протиставлення тощо. До супровідного повторення вдаються майже на кожному
уроці. Особливо широко можна застосовувати таке повторення на уроках
математики, української мови, природознавства. Наприклад, у процесі вивчення
однорідних членів речення у 4 класі доцільно повторити матеріал про частини
мови й члени речення, про головні та другорядні члени речення (програмовий
матеріал 3 класу); вивчаючи тему "Апостроф після префіксів перед я, ю,
є, ї" (3 клас), учні обов'язково повторюють матеріал про вживання
апострофа після букв б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, і, що
вивчається у 2 класі.
Супровідне повторення має свої переваги:
1) Незважаючи на те, що цей вид
повторення застосовується досить часто — він не викликає в учнів відчуття
нудьги, а навпаки, дає почуття задоволення. Це пояснюється тим, що учні у
процесі вивчення нового навчального матеріалу зустрічають у ньому вже відоме, раніше вивчене.
2) Зазначений вид повторення
встановлює нові зв'язки і відношення між новим і раніше вивченим. Завдяки цьому
закріплення відбувається логічним шляхом.
3) У процесі супровідного повторення раніше вивчений
навчальний матеріал відтворюється у нових комбінаціях, що дає можливість вільно
володіти знаннями, уміннями і навичками, застосовувати їх у стандартних і
нестандартних ситуаціях.
Велике значення для ефективності супровідного
повторення має планування навчального матеріалу. Тому необхідно домогтися такої
послідовності у вивченні навчального матеріалу, у процесі якої кожний наступний
крок буде охоплювати елементи вивченого, але ще не достатньо засвоєного
навчального матеріалу. Наведемо приклад. Припустимо, що на уроці української
мови учні навчилися виконувати морфемний аналіз простих за будовою слів. Однак
протягом року вони ні разу не виконували таке завдання. Цілком зрозуміло, що
учні втратять навичку, і коли знову виникне необхідність визначити у слові
основу, закінчення, корінь, суфікс, префікс, учням доведеться не повторювати
правила, а знову їх заучувати.
Ефективним
способом організації супровідного повторення є порівняння. Застосування
зазначеного прийому у процесі повторення сприяє кращому розумінню і
запам'ятовуванню нового навчального матеріалу, неперервному і систематичному
пригадуванню і закріпленню вивченого матеріалу, який для цього використовується.
Порівняння допомагає створити в учнів уявлення про речі і явища, яких вони не
бачили, виявити спільне і відмінне, встановити взаємозв'язки між явищами, що
мають однакові закономірності у, з огляду на це, забезпечити наступність у
навчанні. На уроках природознавства необхідно застосовувати порівняння, щоб
виявити характерні ознаки предметів або явищ, зробити відповідні висновки.
Наприклад, вивчаючи трав'янисті
рослими, варто порівняти їх з деревами, кущами. Вивчаючи тему
"Дерева", учні розглядають таблиці із зображенням дерев, і вчитель
пропонує порівняти сосну, що росте у лісі, із сосною, яка росте на просторі.
Таке порівняння допомагає з'ясувати потреби сосни у світлі. Порівнюючи сосну і
ялину, діти/знаходять як спільні ознаки (хвойні дерева), так/і ряд відмінностей
(зовнішній вигляд, потреби у світлі та ін.). Таким чином, систематично
повторюється раніше вивчений матеріал і одночасно учні поступово усвідомлюють
нові знання, роблять важливі висновки
Плануючи уроки, необхідно враховувати, який навчальний матеріал можна
закріпити супровідним повторенням, адже у тій чи іншій формі таке повторення
можна застосовувати майже на кожному уроці. Супровідне повторення дає широкі
можливості для використання різних схем, таблиць, малюнків тощо. Це привертає
увагу дітей, викликає інтерес, розвиває
активність і тому забезпечує велику результативність. Усі раніше здобуті
знання й уміння, які пов'язуються з новими супровідним повторенням, є
складовою програми, уроку і тому їх потрібно вимагати від учнів.
Іноді навчальний матеріал вимагає
додаткового самостійного повторення. Самостійна робота учнів у процесі
поточного повторення охоплює в собі:
— добирання прикладів до вивчених
правил і понять;
— застосування певних правил для
пояснення тих чи інших дій;
— порівняння вивчених предметів і
явищ;
— систематизацію й узагальнення
предметів та явищ за певними ознаками;
— знаходження різних способів
досягнення поставленої мети.
Самостійне повторення, що має своїм
безпосереднім завданням зберегти в пам'яті учнів особливо важливі або
спеціальні елементи знань протягом тривалого часу, називається спеціальним
повторенням.У більшості випадків для такого повторення відводиться окремий
час. Спеціальне повторення часто застосовується для вироблення навичок.
Наприклад, на уроках української мови вчитель відводить час для відновлення в
пам'яті учнів орфографічних правил тощо.
Практична дидактика пропонує такі
прийоми роботи у процесі організації поточного повторення:
1. Закріплення на уроці: коротке
повторення нового матеріалу; перегляд матеріалу в підручнику; виписування тез;
акцентування уваги на основних положеннях; встановлення взаємозв'язків у вивченому
матеріалі.
2.
Специфіка домашніх завдань: з коментуванням; з вибором варіанта завдання
(диференціація).
3.
Домашня робота: читання підручника; використання плану; складання плану;
письмові відповіді на запитання; формулювання запитань з вивченого матеріалу;
аналіз структурно-логічних схем;
взаємодопомога учнів.
4.
Опитування на уроці: індивідуальне; з усним коментуванням; з використанням ТЗН;
з попередньою підготовкою; з опорою на план; з опорою на унаочнення;
фронтальне усне; у процесі бесіди; у процесі дискусії; із застосуванням
взаємоконтролю учнів; письмове п'ятихвилинне; письмове, більш глибоке;
письмове самодиференційоване; по картках та перфокартах; тестове альтернативне;
тестове з конструйованими відповідями; шляхом взаємоперевірки домашніх
завдань; шляхом самостійних робіт; шляхом аналізу допущених помилок.
З усього зазначеного вище можна зробити висновок, що
поточне повторення виконує такі функції:
1. Запобігає забуванню вивченого.
2. Забезпечує тісний зв'язок нового
навчального матеріалу з раніше вивченим, що уможливить відтворення і
застосування знань у змінених ситуаціях, у нових зв'язках.
3. Забезпечує ясність і глибину
розуміння набутих знань, їх переосмислення.
4. Подовжує процес відтворення
вивченого навчального матеріалу в різноманітних зв'язках.
5. Зберігає в пам'яті учнів найважливіші елементи
знань протягом тривалого часу.
Таким чином, поточне повторення забезпечує перехід
інформації з короткочасного "сховища" пам'яті у довготривале, але
залишає нерозв'язаною таку проблему: велика кількість невпорядкованої
інформації у довготривалому "сховищі" заважає швидкості відтворення.
Отже, інформація повинна бути систематизована. Саме це завдання і виконує
закріплювальне повторення.
Повернення до вивченого матеріалу відразу після його
сприйняття або відтворення раніше сприйнятого навчального матеріалу з метою
його систематизації, закріплення в пам'яті та вироблення певних умінь і
навичок називається закріплювальним
повторенням, яке найчастіше проводиться у кінці уроку.
Закріплювальне повторення
необхідне і для того, щоб пов'язати нові знання з раніше набутими. Цей вид
повторення схожий на аперцептивний у тому, що в його основі лежить логічний
зв'язок: у першому випадку раніше вивчений програмовий матеріал пов'язується з
новим, а в другому, навпаки, новий навчальний матеріал пов'язується зі
старим.
Установлено, що незалежно від якості викладу
навчального матеріалу вчитель повинен перевірити ступінь засвоєння його учнями
і організувати закріплення здобутих знань і вмінь. Закріплення знань і вмінь
учені вважають одним із найважливіших засобів забезпечення міцності їх
засвоєння, який необхідно застосовувати на всіх уроках. Таким чином,
закріплення — це керована вчителем діяльність учнів, спрямована на остаточне
засвоєння навчального матеріалу. Відомо, що закріплення знань відбувається уже
в процесі сприймання, усвідомлення й осмислення нового навчального матеріалу.
Однак, як показує практика, навіть зрозумівши сутність виучуваного навчального
матеріалу, учень не завжди може відтворити його зміст, застосувати у практичній
діяльності. Тому на уроках необхідно виділяти спеціальний час для закріплення
знань, умінь і навичок учнів. Тобто важливо забезпечити діяльність, спрямовану
на запам'ятовування, своєрідне присвоєння інформації. Необхідною умовою
закріплення знань, умінь і навичок є повторення, яке передбачає не просте
відтворення раніше вивченого навчального матеріалу, а його систематизацію і
запам'ятовування на основі осмислення й усвідомлення зв'язків наявних знань зі
щойно засвоюваними новими знаннями.
Оскільки тимчасові нервові зв'язки, що утворюються в
корі головного мозку учнів у процесі сприймання нового навчального матеріалу
слабкі і несталі, необхідно забезпечити їх своєчасне підкріплення. Експериментальними
дослідженнями встановлено, що процес забування найінтенсивніше відбувається
відразу після засвоєння. З метою тривалого утримування в пам'яті нової
інформації важливо з самого початку
забезпечити міцне її запам'ятовування і
закріплення шляхом організації повторень у перші години, дні після її
отримання. Далі, з часом, процес забування дещо уповільнюється. З огляду на це
закріплювальне повторення особливо необхідно організовувати на кожному уроці
вивчення нового навчального матеріалу. Це пояснюється ще і тим, що іноді учні
можуть мати знання з відповідної теми, тобто знати правило, визначення, а
застосувати їх на практиці не вміють.
Отже, метою зазначеного виду повторення є й
закріплення отриманих на уроці знань, їх систематизація. Як правило, цей вид
повторення забезпечує закріплення
основних, істотних елементів знань, висновків, термінів і складних частин.
Після закріплення теоретичних знань необхідно організовувати закріплення знань
і умінь шляхом їх практичного
застосування. З цією метою у процесі закріплювального повторення
пропонуються відповідні вправи і завдання для усного чи письмового відтворення
засвоєних знань і вмінь, вироблення навичок. На думку вчених, цінність таких
вправ і завдань полягає у тому, що вони сприяють одночасно закріпленню й удосконаленню
вивченого навчального матеріалу, оскільки нові поняття і правила розглядаються
з різних сторін,
установлюються логічні зв'язки між різними і темами, що вимагає виконання
мислительних операцій на більш високому рівні.
Ефективним способом організації закріплювального
повторення є тренувальні вправи,
призначення яких учені вбачають у закріпленні та повторенні теоретичного
матеріалу; в закріпленні первинно набутого уміння і формуванні навички. Крім
того, тренувальні вправи є одним із основних способів розвитку пам'яті; готують учнів до
творчої діяльності, оскільки вони є базою для оволодіння складними уміннями; виховують уважність,
зібраність, бо передбачають орієнтацію на зразок.
Залежно від ступеня пізнавальної діяльності,
самостійності та творчої ініціативи учнів у процесі роботи тренувальні вправи
поділяють на: вправи за зразком;
вправи за інструкцією, вправи за завданням..
Виконання учнями тренувальних вправ
забезпечує багаторазове повторення ними певних дій чи операцій, видів діяльності,
що забезпечує їх засвоєння та закріплення.
Закріплювальне повторення виконує
такі функції у навчальному процесі:
1. Закріпити в пам'яті учнів вивчений навчальний
матеріал, вивчені явища,
процеси та їх закономірності.
2. Систематизувати знання учнів з певної теми.
3. Встановити логічні зв'язки між новим навчальним
матеріалом і раніше вивченим.
Спостереження за навчальним процесом у початкових класах дало змогу
зробити висновок про те, що вчителі домагаються не тільки засвоєння учнями
знань і вмінь, а й закріплення їх у пам'яті. Однак творчому застосуванню
засвоєних понять, правил, алгоритмів нерідко приділяють недостатньо уваги,
пояснюючи це браком часу у навчальному процесі. Очевидно, саме тому рідко
зустрічаються уроки удосконалювального повторення.
Оскільки кінцевою метою більшості навчальних предметів
у початковій школі є формування умінь і навичок, то важливе значення у цьому
процесі має саме удосконалювальне повторення, яке може проводитися як у кінці
будь-якого уроку, так і на спеціально відведених. Основною метою зазначеного
виду повторення є удосконалення, узагальнення, систематизація та поглиблення
знань, умінь і навичок, адже одночасно відбувається часткова автоматизація
способів діяльності; встановлення взаємозв'язків між явищами та процесами;
перенесення здобутих знань і вмінь на інші теми і предмети, сфери діяльності;
застосування засвоєного в нових умовах — знання вибудовуються у певну логічну
систему, яку учні запам'ятовують надовго. Під час удосконалення знань, умінь і
навичок важливу роль відіграє диференційоване повторення.
За дидактичною метою удосконалювальне повторення умовно можна поділити на: тренувальне,
коригувальне, поглиблювальне, узагальнювальне.
Метою тренувального
повторення є надання знанням і навичкам гнучкості — вироблення в
учнів уміння свідомо застосовувати їх для розв'язання різних практичних
завдань у нестандартних умовах, що забезпечує оволодіння більш складними
уміннями.
Коригувальне повторення має своїм завданням виявляти
і усувати прогалини в знаннях учнів. Це дає можливість запобігти труднощам у
навчанні та полегшити засвоєння нового програмового матеріалу. Важливою умовою
успішного проведення коригувального повторення є максимальна його індивідуалізація
і диференційований підхід до учнів.
Кожний новий урок у системі певної теми відображує
раніше засвоєні знання, поглиблюючи і розширюючи їх. Але ефективніше цей
процес відбувається на спеціальних уроках повторення, коли вчитель ставить за
мету доповнити раніше набуті знання новими фактами, у нових зв'язках і підвести
таким чином учнів до засвоєння нових, складніших понять, і при цьому
удосконалити набуті раніше знання. Ці завдання виконує поглиблювальне повторення.
Узагальнювальне
повторення
проводиться в кінці вивчення теми чи розділу програми. Його завданням є
узагальнення і систематизація здобутих знань. Узагальнити вивчений матеріал —
означає глибше усвідомити наявні відношення і зв'язки між предметами і
явищами. Вчені вважають, що
дидактичною метою узагальнення є виділення найзагальніших ознак у формулюванні
понять, законів, провідних ідей предмета, який вивчається. Узагальнення
передбачає: встановлення зв'язків між окремими фактами і поняттями, зведення
їх у систему; застосування таких розумових операцій, як аналіз, синтез,
порівняння, абстрагування. Тому у навчальному процесі спочатку навчають учнів
аналізувати, виділяти головне, порівнювати, оцінювати, визначати поняття.
Установлено, що застосування різних способів узагальнення розвиває гнучкість
мислення, привчає учнів до вибору найсуттєвіших засад узагальнення залежно від
конкретних умов.
Об'єктами узагальнення можуть бути події, явища,
властивості предметів, якості й ознаки, відношення, процеси, зв'язки.
Вважається, що об'єкти, які беруться для узагальнення, мають бути добре відомі
учням. Чим складніший об'єкт узагальнення, тим важчим воно є для учнів. Тому
об'єкти для узагальнення потрібно ускладнювати поступово.
Процес узагальнення відбувається на всіх етапах
набуття і застосування знань. Елементарні узагальнення відбуваються уже в
процесі сприймання нового навчального матеріалу, вони пронизують процес осмислення
знань і завершуються на окремому етапі — етапі узагальнення і систематизації.
За обсягом понять, які вивчаються, узагальнення можуть
бути: часткові (Грунтуються на аналізі окремих фактів, явищ і подій); поурочні
(передбачають встановлення зв'язків і відношень між явищами або відповідними їм
поняттями — новими і вивченими раніше); тематичні (репрезентують провідні залежності
і взаємозв'язки); підсумкові і міжпредметні (результатом їх є провідні ідеї і
теорії науки відповідного навчального предмета) .
Кінцевою метою узагальнювального повторення є повноцінне
засвоєння і застосування знань на творчому рівні. Узагальнювальне повторення
може проводитися з метою:
•закріплення знань у межах теми для
забезпечення узагальнень більш високого рівня;
• порівняння виучуваного матеріалу з
тим, що повторюється, з метою міцного засвоєння знань, формування умінь і навичок;
•узагальнення на основі кількох тем, що забезпечує
оволодіння умінням робити складні висновки.
Узагальнення знань відбувається майже на кожному
уроці, але особливу роль у цьому відіграють спеціальні уроки узагальнювального
повторення, на яких увага учнів зосереджується на найважливіших питаннях того
чи іншого розділу і на їх взаємозв'язках з навчальним матеріалом усього курсу.
Уміння узагальнювати успішно формується в учнів з
початкових класів. У процесі навчання молодші школярі навчаються аналізувати,
порівнювати, виділяти головне, класифікувати, робити нескладні висновки. Організовуючи
узагальнювальне повторення, вчитель повинен пам'ятати, що перш ніж перейти до
узагальнення, необхідно забезпечити якісне засвоєння учнями навчального
матеріалу, осмислене застосування здобутих знань і вмінь у навчальній і практичній
діяльності.
Узагальнювальне повторення здійснюється шляхом
виконання відповідних завдань, цінність яких полягає в тому, що вони одночасно
сприяють і закріпленню, і вдосконаленню навчального матеріалу, який повторюється.
На думку вчених, це вимагає від учнів розглядати поняття і правила, що
повторюються, з різних сторін; установлювати логічні зв'язки між різними
темами; виконувати мислительні операції на більш високому рівні.
Для ефективності процесу узагальнення вивченого
матеріалу дослідники пропонують застосовувати такі прийоми роботи:
•понятійне узагальнення: виділення
загальних ознак; виділення істотних ознак; узагальнення за зіставленням і
протиставленням; об'єднання понять;
застосування аналогій;
•тематичне узагальнення: застосування
класифікації, групування; використання структурно-логічних, узагальнювальних
схем і таблиць;
•узагальнення міжтематичні та міжпредметні.
Міжтематичні узагальнення проводяться після вивчення
великих тем і розділів програми або всього навчального курсу, що забезпечує
узагальнення і систематизацію великого за обсягом кола знань. Отже, повторення
навчального матеріалу з теми чи курсу передбачає і систематизацію як одну із
операцій мислення, в процесі якої об'єкти, що вивчаються, поєднуються в певну
систему на основі обраного принципу. Важливим видом систематизації є
класифікація (розподіл об'єктів за групами на основі порівняння: класифікація
рослин, тварин, явищ тощо), заповнення таблиць, які сприяють систематизації
опрацьованого матеріалу.
Важливо забезпечити систематизацію знань після
вивчення теми, курсу. Це сприятиме встановленню причиново-наслідкових зв'язків
і відношень між фактами, що вивчаються, виділенню головного у виучуваному
навчальному матеріалі та дозволить розглянути конкретний об'єкт як частину
цілої системи. Узагальнення і систематизація - взаємопов'язані процеси, які
передбачають розширення обсягу понять, перенесення їх на ширше коло предметів
на основі встановлених між ними істотних зв'язків і взаємозалежностей.
Отже, удосконалювальне повторення виконує такі
функції:
1. Формує і удосконалює практичні
навички й уміння.
2. Запобігає труднощам у навчанні
шляхом виявлення та усунення прогалин у знаннях школярів.
3. Поглиблює і розширює відомості про
вивчені предмети та явища.
4. Уточнює набуті уявлення під час
спостережень, екскурсій, дослідів, практичних робіт тощо, переконує в їх
достовірності, відповідності науковим положенням, підводить учнів до
узагальнень.
5. Узагальнює і систематизує знання. Важливою
передумовою ефективної організації удосконалювального повторення є застосування
вчителем різноманітних методів і прийомів на уроках, що допомагають учням
оволодіти складними уміннями, впорядковують та поглиблюють здобуті знання,
забезпечують міцність і якість засвоєння і таким чином завершують процес
засвоєння знань. Готуючись до уроку удосконалювального повторення, вчителеві
необхідно пам'ятати, що застосування одного методу не дасть оптимальних
результатів і тільки поєднанням різноманітних методів і прийомів можна
домогтися високої акгивиості учнів під час цієї роботи. Успішність удосконалювального повторення у
навчальному процесі значною мірою залежить і від уміння вчителя погоджувати
види і форми проведення його з особливостями пізнавальної діяльності учнів.
Створюючи необхідні умови для удосконалення знань учнів, можна забезпечити
набуття молодшими школярами досить значних за обсягом і складних за змістом
знань. Тому до уроку удосконалювального повторення вчителеві необхідно дібрати
нові за формою вправи, сукупність яких допоможе застосовувати здобуті знання,
розглядати одне явище з різних кутів зору.
Спостереження за
навчальним процесом у початковій школі показало, що для організації удосконалювального
повторення вчителі застосовують уза-гальнювальну бесіду, проблемні, творчі та
пізнавальні вправи і завдання; організовують роботу з картками та
перфокартами, узагальнювальними схемами і таблицями; використовують прийоми
конструювання, класифікації, групування тощо. Досить ефективними виявилися
уроки, на яких застосовувалися технічні засоби навчання та яскраве унаочнення,
цікаві відомості, факти, дидактичні ігри.
Список використаних джерел
1. І л ь ї н и х Ю . С . До питань про види повторення
навчального матеріалу в школі. Наукові записки. Київський державний пед.
інститут ім. О.М.Горького. Збірник праць аспірантів.
2.Мартинова Л.І. Організація повторення у З класі.
Початкова школа. — 1981. — №8.
3.Ніколенко Л.Д. Питання методики повторення. — К.:
Рад. школа
4. Педагогіка: Посібник для педагогічних вищих шкіл. За
ред. професора.
С.Х.
Чавдарова.
5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи:
Підручник для студентів пед. факультетів. — К.: Абрис,
1997.
6. Зайцев В.Н. Практическая дидактика. Школьные технологии.
2000. — № 1.
7.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник
для студентів пед. факультетів. К.: Генеза, 1999
8. Дидактика сучасної школи. Посібник для вчителя.
Б.С.Кобзарь, Г.Ф.Кумарина, Ю.А.Кусьій й др. Під ред. В.А-Онищука. — К.: Рад.
школа, 1987.
9. Дмитриев А.Е., Фатеева Н.И., Львов М.Р. Дидактика.
— М.: Изд-во «Прометей», 1990.
10. Кодлюк Я.П. Підручник для початкової школи:
теорія і практика. — Тернопіль: Підручники і
посібники, 2004.
11. Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна
психологія: Навч. посібник. - К.: МАУП, 2000.
12. Державний стандарт початкової школи.
Немає коментарів:
Дописати коментар